Laserbehandling – dåtid och nutid

Laserbehandlingar

Inom skönhetsindustrin är det mycket som förändrats sedan 90-talet. Nu för tiden hinner du göra en laserbehandling över lunchen, nästintill smärtfri och med en minimal konvalescenstid. Vad är egentligen den stora skillnaden mot förr? Victus hudterapeut Annamaria reder ut det här.

Hudföryngring med laser – dåtid och nutid

Förr var behandlingsmetoderna extremt smärtsamma och gav en lång återhämtningstid, hur har detta förändrats över tid?

90-talet – laserslipning

Under 90-talet var det väldigt populärt med laserslipning av huden. Behandlingsmetoden som gick över hela huden, förångade bort hela det yttersta hudlagret genom en laserstråle. Denna metod var extremt smärtsam och resulterade i en lång återhämtningstid med hög risk för infektioner. Laserbehandlingar under 90-talet gav ett bra resultat, dock gav det huden en vaxliknande struktur som inte efterlämnade ett helt naturligt resultat.

2000-talet – fraktionerad laser

Under 2000-talet kom den fraktionerade lasern ut på marknaden. Detta innebar att man nu kunde dela upp laserstrålen i mindre punkter som kontrollerat sprider ut sig på hudytan. Med denna behandlingsmetod behandlar du alltså inte hela hudytan, vilket resulterar i en bättre läkningsförmåga och en kortare återhämtningstid. Behandlingar som utförs idag är nästintill smärtfria, till skillnad mot förr och efterlämnar sig ett mer naturligt resultat. Nu för tiden kan man även kombinera olika våglängder i lasermaskinerna – viket ger en ytterligare minskad återhämtningstid och ett avsevärt bättre resultat.

Hur jobbar en laser på huden? Läs mer om det här.

IPL-behandlingar – dåtid och nutid

Förr hade man sämre kylsystem i maskinerna vilket resulterade i mer smärta, men hur har detta förändrats över tid?

Dåtid – sämre kylsystem

Under 90-talet hade maskinerna ett sämre kylsystem än vad dagens maskiner har. Detta gjorde att man själv var tvungen att kyla ner huden med isklampar – både före och efter behandling. Maskinerna var på den här tiden mer långsamma, hade sämre och svårare mjukvara och var mindre kraftfulla, vilket ledde till ett sämre slutresultat.

Nutid – mindre smärta

Idag har maskinerna ett bättre kylsystem som ger en säkrare behandling med mindre smärta. Man har även tagit fram nya metoder som gör att man exempelvis kan svepa över huden och på så sätt bygga upp värmeenergi för en snabbare och säkrare behandling. Nu för tiden använder man mer kraftfulla maskiner med större prismor, som är mer effektiva och ger ett mer kraftfullt resultat- vilket kortar ner behandlingssessionerna rejält.

Vad skiljer de olika behandlingsmetoderna åt? Här jämför Victus hudterapeut laser, IPL och radiofrekvens.

Dioxium Advanced – framtidens lasermaskin

dioxium, victus clinic, laserslipningDioxium är just nu den enda lasermaskinen på marknaden som med sin innovativa teknik kan använda två våglängder i en och samma puls, vilket betyder att den jobbar både på hudytan och på djupet i huden under en och samma behandling. Behandlingsmetoden ger en maximal effekt och en kort återhämtningstid och du ser ett tydligt resultat redan efter en behandling.

Dioxium kan bland annat behandla djupa rynkor, djupa akneärr, kejsarsnitt och bristningar för att nämna några. Läs mer om Dioxium Advanced här.

Om Victus

Victus Medical Group är en av landets främsta leverantörer av högteknologisk estetisk apparatur, marknadsledande trådlyft och innovativ hudvård för kliniker och salonger. Vi har arbetat med hälsa, friskvård, välmående och skönhet i över ett och ett halvt decennium.