Effekten avgör när vi köper hudvårdsprodukter

hudvårdsprodukter

Det är resultatet som räknas när folk köper hudvårdsprodukter, visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Victus Medical Group. 63 procent svarar att effekten är viktigast och 49 procent svarar priset.   

Generellt sett ställer kvinnor högre krav på skönhetsprodukternas verkan än män. Exempelvis säger 71 procent av kvinnor att effekten är mest viktig vid val av produkter, medan motsvarande siffra för män är 55 procent. När det gäller priset svarar 61 procent av kvinnorna att det är viktigt, medan 37 procent av männen gör det.

– Marknaden för hudvårdsprodukter har exploderat under senare år och det finns märken och produkter i alla kvaliteter och prisklasser. Men liksom undersökningen visar säger våra kunder att det är effekten produkten ger som är avgörande vid köp, säger Amir Kelishadi, vd på Victus Medical Group och fortsätter:

– Utöver effekt och pris är det produkternas innehåll som spelar en större roll vid konsumenternas val av produkter. Mindre viktigt är vilket märke det är, hur förpackningen ser ut och om den känns lyxig eller inte.

Sifo-undersökningen visar också på variationer utifrån ålder. Priskänsligheten minskar av förklarliga skäl med stigande ålder, medan vikten av att effekten av produkterna är bra ligger relativt stabil på 56–68 procent i alla ålderskategorier.

Om undersökningen av hudvårdsprodukter:

På uppdrag av Victus Medical Group intervjuade Sifo 1 001 personer inom den svenska allmänheten under perioden 7—12 februari 2020. De svarade på frågan: “Besväras du av och vill behandla någon av följande kroppsliga skavanker, i så fall vilka?”

För salonger - läs mer om vårt hudvårdsmärke

För konsumenter - besök vår webbshop

Om Victus

Victus Medical Group är en av landets främsta leverantörer av högteknologisk estetisk apparatur, marknadsledande trådlyft och innovativ hudvård för kliniker och salonger. Vi har arbetat med hälsa, friskvård, välmående och skönhet i över ett och ett halvt decennium.

08-564 619 30