BRA ATT VETA NÄR DU SKA STARTA KLINIK

För att hjälpa dig som ska starta klinik eller salong har vi satt ihop en liten guide som hjälp på traven. Beroende på vilka förutsättningar man har från början kanske inte alla steg gäller just dig och man behöver självklart inte göra allt i exakt denna ordning. Är det något du tycker saknas eller undrar du om något är du välkommen att kontakta oss.

 

1. RÄTT MOTIVATION OCH PLANERING ÄR NYCKELN

Det finns många fördelar med att starta eget och vara egenföretagare, inte minst att du är din egen chef och får jobba med något som du själv vill göra. Initialt kan det vara kämpigt att komma ingång och bygga upp en kundkrets. Det är viktigt att ha rätt motivation redan från början för att du ska nå målet.

Målsättningen med företagandet är också individuellt. För vissa kan lycka vara är att kunna dra sig tillbaka och vara ekonomiskt oberoende efter en tids hårt arbete. För andra kan det vara skapandet i sig som är drivkraften och att utveckla och driva ett framgångsrikt företag.

Om man går in med målsättningen att tjäna mycket pengar snabbt är risken stor att det inte blir bra varken på kort eller lång sikt. Bättre att arbeta målmedveten och bygga ett långsiktig plan med en hållbar affärsidé som på sikt leder till ett framgångsrikt företag.

En bra plan är A och O när det kommer till att starta en verksamhet. En viktig del i planeringen är att välja bolagsform beroende på vilken verksamhet man ska bedriva, om det finns förutsättningar för att sätta in ett startkapital i företaget och om verksamheten ska bedrivas enskilt eller tillsammans med någon annan. Läs mer om olika bolagsformer på verksamt.se

2. LÄR DIG BRANCHEN

Läs på allt du kan om din framtida bransch, ju mer kunskap du har, desto bättre är chanserna att du lyckas bra. Hur fungerar skönhetsbranschen, vilken utbildning måste man ha, vad finns för krav på estetisk apparatur och vilka regelverk tillämpas? Fler tips finns på verksamt.se

3. ANALYS AV MARKNADEN

Innan en strategi läggs är det viktigt att man gör en marknadsanalys. Här är exempel på några frågor men fyll gärna på med egna också:

Svara på dessa frågor:

  • Vart ska du öppna din klinik?
  • Vilka kollegor i branschen finns i området, hur framställer de sig, vilka behandlingar har de och vilka priser tar de?
  • Finns ett kundunderlag? Vilka är de? Vilka behandlingar är kunderna intresserade av?
  • Kan man tjäna pengar på denna marknad?
  • Vilka fördelar kommer du ha gentemot dina kollegor i branschen?
4. REALISTISK BUDGET

När du satt dig in i branschen och marknaden är det dags att skapa en realistisk budget. Här måste du få med allt du behöver för att kunna starta klinik så du slipper framtida överraskningar! Några exempel på budgetposter är:

  • Renovering och hyra av lokal fram till uppstart av verksamheten
  • Utbildningskostnad
  • Apparatur, inventarier och utrustning
  • Produkter som behövs i behandlingar eller till försäljning
  • Marknadsföringsbudget för logga, hemsida, synlighet etc.

När du har fått fram hur stort kapital du kommer att behöva kommer nästa del: hur samlar du in denna summa? Cirka 20-25% av kapitalbehovet bör vara eget kapital, medan resterande del kan vara lån.

Skapa också en driftsbudget för att ställa intäkter mot utgifter innan du öppnar kliniken.

1. RÄTT MOTIVATION OCH PLANERING ÄR NYCKELN

Det finns många fördelar med att starta eget och vara egenföretagare, inte minst att du är din egen chef och får jobba med något som du själv vill göra. Initialt kan det vara kämpigt att komma ingång och bygga upp en kundkrets. Det är viktigt att ha rätt motivation redan från början för att du ska nå målet.

Målsättningen med företagandet är också individuellt. För vissa kan lycka vara är att kunna dra sig tillbaka och vara ekonomiskt oberoende efter en tids hårt arbete. För andra kan det vara skapandet i sig som är drivkraften och att utveckla och driva ett framgångsrikt företag.

Om man går in med målsättningen att tjäna mycket pengar snabbt är risken stor att det inte blir bra varken på kort eller lång sikt. Bättre att arbeta målmedveten och bygga ett långsiktig plan med en hållbar affärsidé som på sikt leder till ett framgångsrikt företag.

En bra plan är A och O när det kommer till att starta en verksamhet. En viktig del i planeringen är att välja bolagsform beroende på vilken verksamhet man ska bedriva, om det finns förutsättningar för att sätta in ett startkapital i företaget och om verksamheten ska bedrivas enskilt eller tillsammans med någon annan. Läs mer om olika bolagsformer på verksamt.se

2. LÄR DIG BRANCHEN

Läs på allt du kan om din framtida bransch, ju mer kunskap du har, desto bättre är chanserna att du lyckas bra. Hur fungerar skönhetsbranschen, vilken utbildning måste man ha, vad finns för krav på estetisk apparatur och vilka regelverk tillämpas? Fler tips finns på verksamt.se

3. ANALYS AV MARKNADEN

Innan en strategi läggs är det viktigt att man gör en marknadsanalys. Här är exempel på några frågor men fyll gärna på med egna också:

Svara på dessa frågor:

  • Vart ska du öppna din klinik?
  • Vilka kollegor i branschen finns i området, hur framställer de sig, vilka behandlingar har de och vilka priser tar de?
  • Finns ett kundunderlag? Vilka är de? Vilka behandlingar är kunderna intresserade av?
  • Kan man tjäna pengar på denna marknad?
  • Vilka fördelar kommer du ha gentemot dina kollegor i branschen?
4. REALISTISK BUDGET

När du satt dig in i branschen och marknaden är det dags att skapa en realistisk budget. Här måste du få med allt du behöver för att kunna starta klinik så du slipper framtida överraskningar! Några exempel på budgetposter är:

  • Renovering och hyra av lokal fram till uppstart av verksamheten
  • Utbildningskostnad
  • Apparatur, inventarier och utrustning
  • Produkter som behövs i behandlingar eller till försäljning
  • Marknadsföringsbudget för logga, hemsida, synlighet etc.

När du har fått fram hur stort kapital du kommer att behöva kommer nästa del: hur samlar du in denna summa? Cirka 20-25% av kapitalbehovet bör vara eget kapital, medan resterande del kan vara lån.

Skapa också en driftsbudget för att ställa intäkter mot utgifter innan du öppnar kliniken.

5. VILKA BEHANDLINGAR SKA ERBJUDAS?

Nu är det dags att välja inriktning på din klinik baserat på dina analyser samt din/dina anställdas förkunskaper. Kolla t.ex. i din bekantskapskrets vilka behandlingar som efterfrågas. En grundregel kan vara att välja behandlingar som man är bekväm med att utföra och kanske en behandling som har väldigt stor efterfrågan som kan fånga dina kunders uppmärksamhet.

Vissa behandlingar måste man ha en apparatur för att genomföra. Saker man bör kolla upp innan man införskaffar apparatur kan vara:

  • Ska man köpa, leasa eller hyra?
  • Vad kostar det?
  • Vad ingår?
  • Krävs utbildning och kostar det extra?
  • Hur fungerar service av apparaturen om något skulle hända?
6. HITTA PASSANDE LOKAL

Baserat på din budget och vilken inriktning samt behandlingar du vill erbjuda är det dags att hitta en lämplig lokal. Tänk igenom noga hur mycket plats du behöver för utrustning, väntrum, behandlingsrum etc. Håll dig på lämpligt avstånd från kollegor i branschen och se till att det är lätt att hitta till lokalen. 

Ett tips är att besöka din kommuns hemsida för att se om det finns några särskilda föreskrifter angående lokal och utrustning för din verksamhet.

7. VÄLJ RÄTT NAMN!

Det kan vara svårt att hitta det perfekta namnet, som står ut och särskiljer sig från alla andra kliniker och som dessutom är lätt att komma ihåg.

Man måste också tänka på saker som att det finns en ledig domän med namnet om man ska ha en hemsida och kolla om namnet är ledigt hos bolagsverket om man vill namnskydda sitt företagsnamn.

Ett tips är att också se efter om namnet är ledigt i sociala medier så man kan använda samma namn på alla kanaler, på så sätt blir det enklare för dina kunder att koppla att det är din klinik som står bakom.

8. REGISTRERA BOLAGET

Nu borde du ha all information du behöver för att registrera ditt bolag. Följ anvisningarna på verksamt.se.

5. VILKA BEHANDLINGAR SKA ERBJUDAS?

Nu är det dags att välja inriktning på din klinik baserat på dina analyser samt din/dina anställdas förkunskaper. Kolla t.ex. i din bekantskapskrets vilka behandlingar som efterfrågas. En grundregel kan vara att välja behandlingar som man är bekväm med att utföra och kanske en behandling som har väldigt stor efterfrågan som kan fånga dina kunders uppmärksamhet.

Vissa behandlingar måste man ha en apparatur för att genomföra. Saker man bör kolla upp innan man införskaffar apparatur kan vara:

  • Ska man köpa, leasa eller hyra?
  • Vad kostar det?
  • Vad ingår?
  • Krävs utbildning och kostar det extra?
  • Hur fungerar service av apparaturen om något skulle hända?
6. HITTA PASSANDE LOKAL

Baserat på din budget och vilken inriktning samt behandlingar du vill erbjuda är det dags att hitta en lämplig lokal. Tänk igenom noga hur mycket plats du behöver för utrustning, väntrum, behandlingsrum etc. Håll dig på lämpligt avstånd från kollegor i branschen och se till att det är lätt att hitta till lokalen. 

Ett tips är att besöka din kommuns hemsida för att se om det finns några särskilda föreskrifter angående lokal och utrustning för din verksamhet.

7. VÄLJ RÄTT NAMN!

Det kan vara svårt att hitta det perfekta namnet, som står ut och särskiljer sig från alla andra kliniker och som dessutom är lätt att komma ihåg.

Man måste också tänka på saker som att det finns en ledig domän med namnet om man ska ha en hemsida och kolla om namnet är ledigt hos bolagsverket om man vill namnskydda sitt företagsnamn.

Ett tips är att också se efter om namnet är ledigt i sociala medier så man kan använda samma namn på alla kanaler, på så sätt blir det enklare för dina kunder att koppla att det är din klinik som står bakom.

8. REGISTRERA BOLAGET

Nu borde du ha all information du behöver för att registrera ditt bolag. Följ anvisningarna på verksamt.se.

5. VILKA BEHANDLINGAR SKA ERBJUDAS?

Nu är det dags att välja inriktning på din klinik baserat på dina analyser samt din/dina anställdas förkunskaper. Kolla t.ex. i din bekantskapskrets vilka behandlingar som efterfrågas. En grundregel kan vara att välja behandlingar som man är bekväm med att utföra och kanske en behandling som har väldigt stor efterfrågan som kan fånga dina kunders uppmärksamhet.

Vissa behandlingar måste man ha en apparatur för att genomföra. Saker man bör kolla upp innan man införskaffar apparatur kan vara:

  • Ska man köpa, leasa eller hyra?
  • Vad kostar det?
  • Vad ingår?
  • Krävs utbildning och kostar det extra?
  • Hur fungerar service av apparaturen om något skulle hända?
6. HITTA PASSANDE LOKAL

Baserat på din budget och vilken inriktning samt behandlingar du vill erbjuda är det dags att hitta en lämplig lokal. Tänk igenom noga hur mycket plats du behöver för utrustning, väntrum, behandlingsrum etc. Håll dig på lämpligt avstånd från kollegor i branschen och se till att det är lätt att hitta till lokalen. 

Ett tips är att besöka din kommuns hemsida för att se om det finns några särskilda föreskrifter angående lokal och utrustning för din verksamhet.

7. VÄLJ RÄTT NAMN!

Det kan vara svårt att hitta det perfekta namnet, som står ut och särskiljer sig från alla andra kliniker och som dessutom är lätt att komma ihåg.

Man måste också tänka på saker som att det finns en ledig domän med namnet om man ska ha en hemsida och kolla om namnet är ledigt hos bolagsverket om man vill namnskydda sitt företagsnamn.

Ett tips är att också se efter om namnet är ledigt i sociala medier så man kan använda samma namn på alla kanaler, på så sätt blir det enklare för dina kunder att koppla att det är din klinik som står bakom.

8. REGISTRERA BOLAGET

Nu borde du ha all information du behöver för att registrera ditt bolag. Följ anvisningarna på verksamt.se.

9. INNAN DU ÖPPNAR

FÖRSÄKRING
Vilka försäkringar behövs? Behövs t.ex. en inkomstförsäkring?

TILLSTÅND
Kontakta din kommun för att se om du behöver några speciella tillstånd för din verksamhet/bransch. Kolla också upp om apparatur du ska ha faller under den nya lagen för medicintekniska produkter. Du kan också behöva ett journalsystem som följer regler som gäller för system som hanterar känslig information. 

FÖRETAGSKONTO
Ordna ett bankkonto till företaget.

KASSAREGISTERLAGEN
Ska du ta emot kontant betalning och inte ha namn på alla kunder. Skatteverket.se har mer information.

FACKFÖRBUND & A-KASSA
Gå med i ett passande fackförbund och anslut till en a-kassa.

BOKFÖRING
På bfn.se finns en pdf som heter ”att föra bok” där du kan läsa på om bokföring. Bokföring kan vara krångligt och det kan vara bra att bestämma direkt om du ska göra din bokföring själv eller om du ska ta hjälp av någon.

YTTERLIGARE INFORMATION
Skatteverket har informationsträffar gällande starta eget, moms och att deklarera. Även Arbetsförmedlingen och din kommun kan ge dig viss hjälp. Hos Nyföretagarcentrum kan man få kostnadsfri rådgivning.

KONTAKTUPPGIFTER
Det upplevs oftast mer professionellt att ha en dedikerad e-postadress och ett telefonnummer till ditt företag än att använda privata uppgifter.

10. MARKNADSFÖR

Det vanligaste sättet för kunder att hitta dig är via online-bokning på webben. Det finns några olika alternativ där de vanligaste är Bokadirekt och Valei. Dessa kan i många fall räcka som hemsida men rekommendationen är ändå att ha en fristående hemsida i tillägg till bokningssidan.

Skaffa en företagssida på facebook och ett företagskonto på Instagram och försök skapa ett intressant flöde med erbjudanden, information, filmer på behandlingar mm. 

Det finns en mängd olika sätt man kan nå ut ännu bredare men oftast måste man lägga en slant. De vanligaste kanalerna är att annonsera på facebook, instagram, google ads eller samarbeta med influencers. 

Se alltid till att din företagsinformation är uppdaterad på söktjänster som eniro, hitta och google.

11. ÖPPNA MED FEST!

När allt är på plats och du är redo att öppna är det dags för ett stort invigningsevent! Bjud in potentiella kunder i god tid och påminn någon dag innan. Detta är ett ypperligt tillfälle att använda ditt nätverk och bjuda in vänner, familj, tidigare kollegor, grannar och be dom att hjälpa till att sprida ordet!

Sätt ihop ett par riktigt bra öppningserbjudanden så nya kunder får chansen att prova din nya klinik och dess behandlingar!

9. INNAN DU ÖPPNAR

FÖRSÄKRING
Vilka försäkringar behövs? Behövs t.ex. en inkomstförsäkring?

TILLSTÅND
Kontakta din kommun för att se om du behöver några speciella tillstånd för din verksamhet/bransch. Kolla också upp om apparatur du ska ha faller under den nya lagen för medicintekniska produkter. Du kan också behöva ett journalsystem som följer regler som gäller för system som hanterar känslig information. 

FÖRETAGSKONTO
Ordna ett bankkonto till företaget.

KASSAREGISTERLAGEN
Ska du ta emot kontant betalning och inte ha namn på alla kunder. Skatteverket.se har mer information.

FACKFÖRBUND & A-KASSA
Gå med i ett passande fackförbund och anslut till en a-kassa.

BOKFÖRING
På bfn.se finns en pdf som heter ”att föra bok” där du kan läsa på om bokföring. Bokföring kan vara krångligt och det kan vara bra att bestämma direkt om du ska göra din bokföring själv eller om du ska ta hjälp av någon.

YTTERLIGARE INFORMATION
Skatteverket har informationsträffar gällande starta eget, moms och att deklarera. Även Arbetsförmedlingen och din kommun kan ge dig viss hjälp. Hos Nyföretagarcentrum kan man få kostnadsfri rådgivning.

KONTAKTUPPGIFTER
Det upplevs oftast mer professionellt att ha en dedikerad e-postadress och ett telefonnummer till ditt företag än att använda privata uppgifter.

10. MARKNADSFÖR

Det vanligaste sättet för kunder att hitta dig är via online-bokning på webben. Det finns några olika alternativ där de vanligaste är Bokadirekt och Valei. Dessa kan i många fall räcka som hemsida men rekommendationen är ändå att ha en fristående hemsida i tillägg till bokningssidan.

Skaffa en företagssida på facebook och ett företagskonto på Instagram och försök skapa ett intressant flöde med erbjudanden, information, filmer på behandlingar mm. 

Det finns en mängd olika sätt man kan nå ut ännu bredare men oftast måste man lägga en slant. De vanligaste kanalerna är att annonsera på facebook, instagram, google ads eller samarbeta med influencers. 

Se alltid till att din företagsinformation är uppdaterad på söktjänster som eniro, hitta och google.

11. ÖPPNA MED FEST!

När allt är på plats och du är redo att öppna är det dags för ett stort invigningsevent! Bjud in potentiella kunder i god tid och påminn någon dag innan. Detta är ett ypperligt tillfälle att använda ditt nätverk och bjuda in vänner, familj, tidigare kollegor, grannar och be dom att hjälpa till att sprida ordet!

Sätt ihop ett par riktigt bra öppningserbjudanden så nya kunder får chansen att prova din nya klinik och dess behandlingar!

behöver du mer hjälp?

Ligger du i startgroparna för att starta klinik och behöver mer hjälp? Kontakta oss gärna så hjälper vi till om vi kan. Vi känner marknaden och vägleder dig gärna till vilka behandlingar som är populära just nu och vad man kan förvänta sig av ett samarbete med oss!